scroll

Allround Online Marketeer

1 Welkom!

Welkom bij de proefles van de opleiding Allround Online Marketeer. Door het doen van deze proefles krijg je meer inzicht in wat je kunt verwachten van het studeren bij NTI. Wij vinden het belangrijk dat jij een weloverwogen studiekeuze maakt. In deze proefles duik je in de lesstof en zie je hoe het lesmateriaal eruitziet. Natuurlijk kunnen we in deze proefles maar een heel klein gedeelte van de lesstof behandelen, we hopen dan ook dat dit onderwerp je aanspreekt ;-). Tijdens het doornemen van de lesstof kun je jouw kennis gelijk testen met de meerkeuzevragen! 

Succes met de proefles!

2 Proefles Allround Online Marketeer

Inleiding

Nieuwsgierig naar de beroepsopleiding Allround Online Marketeer? Tijdens deze proefles krijg je een voorproefje van de inhoud van de opleiding. Je verkent het studiemateriaal, inclusief een video die rechtstreeks uit de opleiding komt, en hebt de mogelijkheid oefenvragen te maken. Bovendien ontdek je de mogelijkheden van FlexibelStuderen®. We starten de proefles met een overzicht van de opbouw van jouw opleiding. Veel plezier!

Studieprogramma

Wanneer je toe bent aan een nieuwe carrière of juist een diploma wilt behalen om jouw werk nog beter te kunnen doen, dan is een beroepsopleiding van NTI de perfecte keuze. Tijdens een beroepsopleiding specialiseer jij je in korte tijd in een specifieke skill of vakgebied naar keuze. Je verdiept je in de nodige literatuur. De opleiding Allround Online Marketeer is opgebouwd uit meerdere modules. Hieronder kun je zien welke onderwerpen aan bod komen:

Studieprogramma

Tijdens de opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • De werkwijze van Google
  • Techniek
  • Content
  • Zoekwoorden
  • Campagnes
  • Linkbuilding
  • Autoriteit
  • Social media
  • Google Ads
  • Rapporten creëren en analyseren
  • Website optimalisatie
  • Conversie en gedrag

Studiemateriaal

NTI biedt je verschillende studietools aan. Gedurende jouw opleiding ga je aan de slag in een online leeromgeving en maak je gebruik van Mijn NTI. Hierin vind je lesmateriaal en handige opdrachten die je kunt maken.

Meer weten over het lesmateriaal van NTI? Kijk hier.

Neem een kijkje in de opleiding

Deze theorie komt rechtstreeks uit het het studiemateriaal van jouw opleiding. Lees de tekst goed door en test jouw kennis met de volgende vragen!

Introductie


Het belang van zoekmachineoptimalisatie gaat hand in hand met het enorme belang en gebruik van zoekmachines en internet in het algemeen. Zoekmachines zijn geworden tot het startpunt van internet en een navigatiehulpmiddel voor onze zoektocht op internet. Welke mogelijkheden en kansen biedt dit? Wat moet u bijvoorbeeld (niet) doen om een website goed naar voren te laten komen bij relevante zoekopdrachten? De antwoorden hierop en meer vindt u in deze module Search engine optimisation.

Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing, ook wel search engine marketing, SEM of search marketing genoemd, kunnen we definiëren als het tonen van elk willekeurig aanbod (informatie, producten, diensten etc.) aan iemand die een expliciete intentie heeft uitgesproken door middel van een zoekvraag. Met zoekmachinemarketing bent u er als aanbieder eigenlijk op het meest ideale moment, omdat mensen actief aangeven dat ze ontvankelijk zijn voor een bepaald aanbod. Dat is de kracht van zoekmachinemarketing.

Zoekmachinemarketing realiseert dus de vindbaarheid van elk willekeurig aanbod op plaatsen waar mensen zoeken. Daarmee is zoekmachinemarketing een cruciaal (marketing)instrument om meer kwalitatieve bezoekers te verwerven, waar kwaliteit wordt uitgedrukt in relevantie t.o.v. het aanbod en in conversie, het verrichten van een gewenste actie door de (be)zoeker op uw website, zoals het downloaden van een document of kopen van een product. Zoekmachines kennen twee soorten ”antwoordenlijstjes”, de natuurlijke zoekresultaten en de gesponsorde zoekresultaten. Op beide zoekresultaten is invloed uit te oefenen, wat is benoemd tot respectievelijk zoekmachineoptima-
lisatie en zoekmachineadverteren.

Definitie zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie is het actief optimaliseren van een website door het verbeteren van interne en externe factoren om het bezoek naar de website op relevante zoekwoorden (keywords of trefwoorden) vanuit zoekmachines te verhogen. Daarbij gaat het om de natuurlijke (of organische) zoekresultaten van de zoekmachines, die veelal onder de betaalde zoekresultaten worden weergegeven. Synoniemen voor zoekmachineoptimalisatie zijn o.a. search engine optimi-
zation, SEO, search optimization, natural search, organic ranking en combi-
naties en varianten van deze termen.

Definitie zoekmachineadverteren

In deze module gaan we niet in op zoekmachineadverteren. Voor de volledigheid definiëren we hier zoekmachineadverteren wel: zoekmachineadverteren is het inkopen van advertentieruimte onder en boven de natuurlijke zoekresultaten door in een veiling te bieden op zoektermen (keywords, zoekwoorden of trefwoorden). Daarbij gaat het om de gesponsorde zoekresultaten. Het belangrijkste voordeel van zoekmachineadvertenties is dat ze zijn gekoppeld aan een zoekopdracht (intentie) en dus relevant zijn voor de zoekopdracht. Zoekmachineadverteren biedt bedrijven meer controle over de positie van hun website in zoekmachines, zolang ze maar bereid zijn om hier
genoeg voor te betalen.

Synoniemen zoekmachineadverteren

Synoniemen voor zoekmachineadverteren zijn o.a. search engine advertising, SEA, search advertising, paid search, sponsored search en combinaties en varianten van deze termen. Zoekmachineadverteren wordt soms onterecht search engine marketing of zoekmachinemarketing genoemd. U weet al dat dit onterecht is, omdat zoekmachinemarketing ook SEO omvat. 

Men spreekt vaak over de betaalde zoekresultaten en de onbetaalde zoekresultaten voor respectievelijk de gesponsorde zoekresultaten en de natuurlijke zoekresultaten. Daarmee wordt bedoeld dat er bij de natuurlijke zoekresultaten niet wordt betaald aan de zoekmachines. Maar dat betekent niet dat het beïnvloeden van de natuurlijke zoekresultaten, search engine optimization of SEO, gratis is. Gezien het specialisme en de ervaring die komen kijken bij SEO, nemen veel partijen een gespecialiseerd bedrijf ter hand. Dat brengt dus kosten met zich. Ook als u de zoekmachineoptimalisatie zelf uitvoert, kost het u tijd en dus geld.

Zoekmachinemarketing: een overzicht


De definitie van zoekmachinemarketing hebt u al geleerd. Maar wat is zoekmachinemarketing precies en wat is de plaats ervan in de marketing? Hoe werken zoekmachines en wat is het belang ervan? En hoe gebruiken mensen zoekmachines? Dit en meer leert u in dit onderdeel.

Doelstellingen

In dit onderdeel leert u wat zoekmachinemarketing is. Ook leert u wat zoekmachines zijn, hoe ze werken, wat het belang ervan is en hoe mensen zoekmachines gebruiken.

Belang van zoekmachines

Om iets te kunnen zeggen over het belang van zoekmachinemarketing kijken we naar het belang van zoekmachines en het belang van internet. Door internet komt er oneindig veel informatie beschikbaar: veel meer dan wat wij als mensen kunnen verwerken. Deze ”data-overload” zorgt ervoor dat we ons letterlijk en figuurlijk een weg moeten zoeken door de enorme hoeveelheid
informatie. Zoekmachines bieden de oplossing voor dit probleem en ontsluiten op basis van de zoekvraag van een gebruiker de informatie op een gestructureerde manier. Mensen vinden hun weg op internet via zoekmachines, wat inmiddels de belangrijkste manier is om te navigeren op internet.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat het gebruik van zoekmachines minstens net zo hard met de groei van internet meegroeit. De mascotte van deze ontwikkeling vinden we in Google, een bedrijf dat in enkele jaren is uitgegroeid tot, naast de meest gebruikte zoekmachine, één van de meest dominante spelers op het internet wereldwijd.

Push- en pull-marketing

Binnen marketing kunnen we push- en pull-marketing onderscheiden. Bij push-marketing ligt het initiatief bij de adverteerder (denk bijvoorbeeld aan TV-reclames). Bij pull-marketing wordt ingespeeld op een vraag vanuit de afnemer. We benadrukken het feit dat een zoekmachine een pull-medium is.
De potentiële klant gaat zelf op zoek naar een product of dienst. Het begrip van het feit dat zoekmachines een pull-medium zijn, is essentieel voor het begrip van zoekmachinemarketing, zowel voor zoekmachineoptimalisatie als zoekmachineadverteren.

Studieplanning

De opleiding Allround Online Marketeer strekt zich uit over een periode van 4 maanden en bestaat uit verschillende thema's. Gedurende jouw opleiding kan je steunen op een studieplanning. Hieronder vind je een voorbeeldplanning, gemaakt voor de module Webanalyse. Wil je liever een ander studieschema volgen? Dat kan! Je kan deze planning natuurlijk anders indelen indien je minder tijd hebt om te studeren. Wil je een vak sneller afronden? Dat kan natuurlijk ook. Je hebt zelf de regie in handen!

Studieplanning

Allround Online Marketeer

Week 1 – Datum: bijv. 01.03 t/m 07.03
Thema 1: GA4-account opzetten en activeren

 

Taak: 

Afgerond:

Lezen: studiemateriaal

Opdracht: Google Analytics account maken

Opdracht: RG Stream aanmaken

Week 2 – Datum:
Thema 2: standaard GA4 interface en workflow

 

Lezen: lesmateriaal

 

Opdracht: oefenopgaven

 

Opdracht: Inleveropdracht les 1

 

Week 3 – Datum:
Thema 3: 

 

Heb je nog vragen? Of twijfel je over jouw opleiding?

Neem gerust contact met ons! Onze adviseurs staan voor je klaar!

Persoonlijk studieadvies    Start een chat

3 Studeren bij NTI

FlexibelStuderen® doe je bij NTI

Ben jij een vroege vogel, of duik jij liever ‘s avonds laat de boeken in? Met de flexibele opleidingen van NTI kan iedereen, overal studeren. Je kiest zelf je startmoment en bepaalt je eigen tempo. Je krijgt les van topdocenten en wordt tijdens je opleiding begeleid door een mentor. Met jouw online leeromgeving en échte studieboeken studeer je op jouw manier. FlexibelStuderen® doe je bij NTI.

Studietools

Bij NTI gebruik je, afhankelijk van je opleiding, verschillende studietools. Zo ga je aan de slag in de online leeromgeving, gebruik je jouw Mijn NTI en werk je met studieboeken.

Demo online leeromgeving

De online leeromgeving is beschikbaar waar en wanneer je wilt en geeft jou alle benodigde tools tijdens jouw studie. Om een indruk te krijgen van de online leeromgeving kun je een gratis demo volgen. Hier leggen we overzichtelijk uit welke handige hulpmiddelen er tijdens het studeren voor jou klaar staan.

Ben je benieuwd hoe onze online leeromgeving eruit ziet?

Neem een kijkje in de gratis demo

Daarom FlexibelStuderen®:

  1. Erkende opleidingen, bekende naam
  2. Studeren met veel persoonlijk contact
  3. Voordelig studeren, transparant over kosten
  4. Studeren op jouw moment en jouw manier
  5. Overal studeren met onze online leeromgeving
  6. Persoonlijke begeleiding door mentoren en ervaren docenten
  7. Werkgevers zijn snel overtuigd

Direct inschrijven

Wij zijn trots op onze studenten

Studenten van NTI zijn geen doorsnee studenten. Ze volgen een studie naast hun volle leven; hun baan, gezin, hobby’s en vrienden. Ze bepalen hun eigen weg, gaan ook buiten de gebaande paden en studeren op de raarste momenten en vreemdste plekken. Het zijn doorzetters, vol motivatie. Omdat ze hun droom volgen, stappen zetten, de regie in eigen hand nemen. Ze mogen trots op zichzelf zijn. Wij zijn het in ieder geval.

Lees hier de verhalen van onze studenten

Wat is jouw volgende stap?

We denken graag verder met je mee! Het starten van een studie is spannend en roept misschien nog wel meer vragen op. Maar wist je dat iets nieuws leren ook bijdraagt aan je levensgeluk? Je verder ontwikkelen is bovendien goed voor je zelfvertrouwen en je hebt natuurlijk aan de eettafel weer iets te vertellen ;-)

Klaar om te beginnen?

Schrijf je nu in

Heb je na het doen van deze proefles nog vragen? Of zijn er dingen waar je over twijfelt? Onze studieadviseurs geven je geheel vrijblijvend een persoonlijk studieadvies en beantwoorden al je vragen.

5 Ervaringen

Wat vinden onze eigen studenten van hun opleiding?

Bij NTI streven we naar kwalitatief goed onderwijs dat voor iedereen bereikbaar is. En wie kan dit beter beoordelen dan onze eigen studenten?

Chantal, 47 jaar

5star reviews

"Dit is mijn 2de studie bij de NTI en ik ben nog steeds enthousiast! Er is veel verbeterd vergeleken met mijn eerste studie en het is heel duidelijk wat je wanneer moet doen. Verder heb je veel vrijheid om zelf je tempo te bepalen en is de leerstof duidelijk aangegeven in de meeste boeken. Ik kan studeren bij de NTI van harte aanbevelen!" 

Rick

5star reviews

"Prima opleiding! Het niveau is niet te moeilijk, je kunt er lekker snel doorheen werken. Ik vind de stages die erbij horen erg leuk.. zo leer je direct in de praktijk. Over het NTI zelf, ik zou ze zeker aanraden. Contact verloopt netjes en snel, bij vragen regelen ze vrijwel direct alles voor je. Top!" 

Irene

4star.png

"Een goede ervaring over het algemeen. Het thuis studeren bevalt me erg goed en ik vind het prettig dat ik de vrijheid heb om mijn studie zo in te delen zoals het voor mij goed uitkomt."

Sabine

Foodblogster Sabine volgt de HBO Bachelor Toegepaste Psychologie naast haar blog OhMyFoodness