Proefles: Webshop starten

Wil je een webshop beginnen? Deze cursus helpt je daarbij!

Met deze proefles krijg je een indruk van de beroepsopleiding Webshop starten van NTI. Je krijgt inzicht in de lesstof. Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Heel veel succes en plezier met de proefles.

Hoofdstuk 15 - Bestelproces en bijverkoop

Inleiding

In dit hoofdstuk gaan we in op het bestelproces van uw webwinkel. Een belangrijk onderdeel van elke webwinkel. U wilt tenslotte dat, wanneer een bezoeker een product in zijn winkelmandje heeft gelegd, hij het product ook echt koopt en niet afhaakt tijdens het bestelproces.

Het tweede onderwerp van dit hoofdstuk is bijverkoop. Veelgebruikte termen hiervoor zijn cross-selling en up-selling, waarbij cross-selling staat voor het verkopen van aanverwante artikelen en up-selling voor meer verkopen van hetzelfde artikel of een duurder artikel. Ten slotte gaan we in dit hoofdstuk in op meer verkopen binnen uw webwinkel.

In dit hoofdstuk gaan we dus in op het bestelproces, de bijverkoop en het meer verkopen. De volgende onderwerpen zullen worden behandeld:

Hoe het bestelproces binnen te gaan?

Voordat we ingaan op het bestelproces zelf, laten we eerst zien hoe een bezoeker van uw site het bestelproces kan binnengaan.

Verschillende bestelprocessen

Grofweg bestaan er twee verschillende soorten bestelprocessen: bestellen via een account of via een bestelformulier. We leggen u uit wat hieronder wordt verstaan.

Bestelproces: vier stappen

We gaan nu dieper in op het bestelproces. Dit doen we aan de hand van de meeste gebruikte bestelmethode: het bestellen via het aanmaken van een account.

Aandachtspunten
Hier geven we een opsomming van aandachtspunten waarmee u rekening dient te houden binnen het bestelproces. Met als doel te zorgen dat zo min mogelijk mensen uw bestelproces verlaten zonder een aankoop te doen.

Bijverkoop
Hier wordt uitgelegd wat bijverkoop is. We maken hierin een onderscheid tussen cross-selling en up-selling. Verder laten we u zien welke manieren er zijn om binnen uw webwinkel aan bijverkoop te doen.

Meer verkopen
We besluiten dit hoofdstuk met een aantal manieren om meer te verkopen via uw webwinkel.

1.1       Bestelproces

1.1.1       Hoe het bestelproces binnen te gaan?
Voordat we ingaan op het bestelproces zelf, staan we eerst stil bij het binnengaan van het bestelproces. U kunt een nog zo mooi en goed bestelproces hebben op uw site, maar als een klant de bestelknop niet kan vinden, dan hebt u er weinig aan. Wat we dus bedoelen is: maak duidelijk hoe en waar een klant een bestelling kan plaatsen. Dit is de eerste stap in de richting van een goed bestelproces. Hoe doet u dat? Biedt de bezoeker zo veel mogelijk duidelijke manieren aan om een product in zijn winkelmandje te stoppen. Dat klinkt simpel (dat is het misschien ook wel), maar het gaat bij lang niet bij alle webwinkels zo gemakkelijk. Misschien hebt u zelf ook wel eens de ervaring gehad dat u op een webwinkelsite aan het winkelen was en dat u de bestelknop maar niet kon vinden. U wilt uiteraard niet dat dat op uw eigen webwinkelsite gebeurt.

 

U biedt zo veel mogelijk manieren aan, omdat u een bezoeker uiteraard zo veel mogelijk opties wilt bieden om de producten in zijn winkelwagentje te leggen. Denk maar eens aan een supermarkt. Daar kunt u dezelfde producten ook vaak op meerdere plaatsen vinden. Zo worden ze beter onder de aandacht gebracht en wordt het de consument makkelijker gemaakt om het product te kopen. Dat dient u ook voor uw webwinkel te doen. We zullen hieronder laten zien hoe u het bestelproces zo toegankelijk mogelijk kunt maken.

Productpagina

Op de productpagina van uw website biedt u de mogelijkheid dit product toe te voegen aan het bestelproces (het winkelmandje). Maar alleen met het plaatsen van een knop bent u er niet. De bestelknop moet immers gezien worden door de bezoeker. Zorg dus voor het volgende:

  • Laat de bestelknop opvallen qua kleur, zodat de knop er als het ware uitspringt. Dit mag echt een afwijkende kleur zijn. Wanneer de knop de kleur heeft van de lay-out van de website, kan er nog wel eens overheen gekeken worden.
  • Plaats de knop boven de vouw op de pagina. Het liefst bovenaan de pagina naast de productfoto, onder of in de buurt van de prijs, zodat de bestelknop meteen wordt gezien.

In de schermafbeelding op de volgende pagina ziet u wat wij bedoelen. Dit is een voorbeeld van een productpagina bij Bol.com (www.bol.com).

U ziet hier duidelijk een gele bestelknop staan, bijna bovenaan de productpagina en in elk geval boven de vouw op de pagina. Daarnaast kunt u naast deze bestelknop gemakkelijk de aantallen aangeven die u van dit product wilt bestellen.

Productcategoriepagina
Dit is eigenlijk een niveau hoger dan de productpagina. Het is namelijk de overzichtspagina van alle producten binnen een bepaalde productcategorie of een bepaald merk. Wanneer de bezoeker een productcategorie aanklikt, verschijnt er een lijst met producten binnen deze productgroep. Ook wanneer de bezoeker met behulp van de zoekfunctie zoekt, wordt vaak een dergelijke pagina getoond. In de volgende schermafbeelding ziet u een deel van een dergelijke pagina van de webshop Bol.com. Hier worden alle producten binnen de productgroep Elektronica: iPhone 5 weergegeven. Ook hier is het belangrijk dat een bezoeker meteen een product kan toevoegen aan het bestelproces. In ons voorbeeld (zie ook de volgende schermafbeelding) is dit gedaan door achter elk artikel een ‘+ In winkelwagentje’-button te plaatsen. De bezoeker hoeft zo niet per se naar de productpagina te gaan, wanneer hij al weet dat hij het product wil kopen. Ook hier geldt natuurlijk weer: laat deze knop opvallen!

Aanbiedingen
Wanneer u op bijvoorbeeld uw homepage een aantal aanbiedingen hebt staan, neem dan ook hier een knop op naar het bestelproces. In onderstaande schermafbeelding ziet u een deel van de homepage van Bol.com (www.bol.com), waar bij elke aanbieding een knop ‘+ In winkelwagentje’ is opgenomen. En ook hier geldt: laat de bestelknop opvallen!

Winkelwagen

Daarnaast is het verstandig om de winkelwagen in uw navigatie te plaatsen. De klant kan zo, tijdens het verder winkelen, zien wat hij al in zijn winkelwagen heeft gedaan. Wanneer de bezoeker klaar is met winkelen kan hij met één druk op de knop naar het bestelproces gaan. Laat de bezoeker in geen geval zoeken naar de button ‘Uw winkelwagen’! Als hij op zoek moet gaan, zal hij in de meeste gevallen uw webwinkel verlaten.

 

 

In de onderstaande schermafbeelding ziet u de button ‘Bestellen’ staan op de homepage van Bol.com (www.bol.com). Wanneer met de muis over de knop ‘Bestellen’ wordt gegaan klapt deze bovendien uit en wordt de volledige inhoud van de winkelwagen zichtbaar.

Let hierbij op de volgende dingen:

  • Laat de winkelwagen opvallen door deze prominent op de site te plaatsen. In elk geval boven de vouw op de pagina. Op veel websites vindt u de winkelwagen rechtsboven op de website. Zo ook bij Bol.com.
  • Laat de bezoeker zien wat hij binnen de optie ‘Uw winkelwagen’ kan doen. Het voorbeeld van Bol.com laat zien wat wij bedoelen. Hier is aan de ene kant duidelijk aangegeven: bekijk/wijzig winkelwagen. De bezoeker kan hier dus gemakkelijk de inhoud van zijn winkelwagen bekijken en/of wijzigen. Aan de andere kant zien we staan: ‘Verder naar bestellen’. Wanneer de bezoeker klaar is met winkelen is ook in één oogopslag duidelijk wat hij moet doen om het bestelproces binnen te gaan, namelijk drukken op de button ‘Verder naar bestellen’.
  • Laat de winkelwagen op alle pagina’s op dezelfde plaats naar voren komen. Plaats de winkelwagen dus op alle pagina’s. Het maakt dan niet uit waar de bezoeker zich bevindt, hij ziet altijd de winkelwagen op zijn scherm staan.
  • Laat, wanneer de bezoeker producten heeft toegevoegd, deze zien in de winkelwagen. Zo heeft de bezoeker direct duidelijkheid over wat hij in zijn winkelwagen heeft, zonder dat hij eerst op de winkelwagen moet klikken om dat te kunnen zien. In geval van Bol.com wordt standaard het aantal artikelen in de winkelwagen getoond. Wanneer je met de muis over de knop gaat klapt de winkelwagen open en worden alle producten in de winkelwagen getoond.
Mijn account

De laatste mogelijkheid die wij zullen bespreken is de optie ‘Mijn account’. Hier kan een bestaande klant inloggen op het webwinkelsysteem. Deze klant heeft zo inzicht in eerder geplaatste orders, kan zo gemakkelijk een herhaalorder plaatsen en zo het bestelproces binnengaan. Ook kan de klant eventueel profiteren van kortingen en dergelijke.

Zorg er ook hier weer voor dat deze button opvalt en toegankelijk is vanaf elke pagina op uw website.

1.1.1       Verschillende bestelprocessen

U weet nu hoe bezoekers het bestelproces kunnen binnengaan. Belangrijk hierbij is dat u duidelijk laat zien dat uw bezoekers op verschillende manieren producten kunnen plaatsen in hun winkelwagen, om zo het bestelproces in te gaan.

Dan gaan we nu kijken naar het bestelproces zelf. Daarin is grofweg een onderscheid te maken tussen twee systemen: het bestelproces via een account en het bestelproces via een bestelformulier. We zullen eerst kort beschrijven hoe beide systemen werken.

Via account

Bestellen is alleen mogelijk door eerst een account aan te maken. Bezoekers kunnen al wel producten in de winkelwagen plaatsen, maar wanneer ze op ‘afrekenen’ drukken, moeten ze eerst inloggen op hun account. Wanneer de bezoeker nog geen klant is, moet er eerst een account worden aangemaakt. In de schermafbeelding op de volgende pagina ziet u wat er gebeurt als een klant in de winkelwagen kiest voor ‘afrekenen’. Hij kan inloggen met zijn bestaande gegevens of dient eerst een account aan te maken.

Deze manier van bestellen kent een aantal belangrijke voordelen:

  • De klant hoeft maar één keer zijn gegevens in te vullen. Wanneer de klant in de toekomst weer bestelt, kan hij eenvoudig inloggen en afrekenen zonder opnieuw al zijn gegevens te hoeven invullen.
  • U kunt als webwinkelier precies zien wat de klant op uw website doet en wat zijn of haar koopgedrag is. Hier kunt u weer op inspelen door de klant, op basis van zijn koopgedrag, specifieke aanbiedingen te doen.

Aan de andere kant is er ook een belangrijk nadeel te herkennen:

  • Uit onderzoek is gebleken dat het verplicht registreren tijdens het bestelproces een van de belangrijkste redenen is om niet verder te gaan en dus niet te kopen bij een webwinkel.

 

Welke mogelijkheid is nu de beste? We hebben gezien dat beide methoden voor- en nadelen kennen. We zien bij webwinkels tegenwoordig dan ook een combinatie van deze twee methoden. Om zo eigenlijk het beste van twee werelden te combineren.

1.1.3       Bestelproces: vier stappen

Er zijn dus grofweg twee verschillende bestelmethoden: via een account en via een bestelformulier. We zullen nu dieper ingaan op het bestellen via een account. Dit is immers de meest gebruikte bestelmethode en wij raden dan ook aan deze te gebruiken, eventueel in combinatie met de goede eigenschappen van het bestelformulier. Doorgaans bestaat dit bestelproces uit vier stappen:

Stap 1
Wat er precies gebeurt in stap 1 is afhankelijk van het gegeven of de bezoeker reeds een klant is of niet. Is dat het geval, dan logt hij in met zijn gebruikersnaam en wachtwoord en controleert hij in stap 1 zijn gegevens.Is de bezoeker nog geen klant, dan maakt hij in deze stap een account aan door zijn persoonlijke gegevens in te vullen.

Stap 2
In stap 2 dient de klant de verzendmethode te kiezen. Geef hier een indicatie van de te verwachten levertijd en kosten voor levering. Op basis van de accountgegevens in stap 1 wordt in deze stap gekeken welke mogelijkheden er zijn voor de verzending. Vaak is dit de keuze tussen afhalen of verzenden naar de klant. Het afhalen van producten wordt meestal alleen aan binnenlandse klanten geboden. 

Als de klant gebruik maakt van bestellen zonder een account aan te maken, is dit de eerste stap. Er kan dan niet op basis van accountgegevens worden bepaald welke verzendmethoden er zijn. Het opgeven van de verzendmethode zal dus beginnen met de keuze waar (in welk land) de klant het product wenst te ontvangen. Pas dan kan het systeem bepalen welke verzendmethode voor de klant van toepassing is.

Stap 3
In stap 3 dient de klant de betalingsmethode te kiezen. Ook dit gebeurt op basis van de klantgegevens zoals deze bekend zijn geworden in stap 1: Of de klant heeft al een account en de gegevens zijn al bekend, of de klant heeft een account aangemaakt in deze eerste stap. Op basis van het land waar de klant zich bevindt worden de betalingsopties kenbaar gemaakt. iDEAL is bijvoorbeeld alleen beschikbaar voor Nederlandse klanten. Wanneer de klant zich
in het buitenland bevindt zal deze optie dus niet getoond worden. Wanneer de klant het bestelproces doorloopt zonder een account aan te maken, worden de betalingsmethoden dus getoond op basis van het land dat is ingevoerd in stap 2. Belangrijk in deze stap is dat de klant de keuze heeft uit meerdere betalingsopties. Doorgaans geldt: hoe meer betalingsmogelijkheden, hoe positiever dit bijdraagt aan het succesvol doorlopen van het bestelproces. Dit zorgt dus voor minder afhakers in het bestelproces. In de volgende les gaan we verder in op de betalingsvormen die er zijn en hoe u deze kunt aanbieden. 

Stap 4
Dit is doorgaans de laatste stap in het bestelproces. Wanneer de klant een account heeft (of heeft aangemaakt in stap 1) bestaat deze stap uit de controle van de order. Voor de klant wordt nog een keer op een rij gezet wat hij heeft besteld, hoe hij wil betalen en voor welke verzendmethode hij heeft gekozen. Heeft de klant het bestelproces doorlopen zonder een account aan te maken, dan bestaat deze stap uit het opgeven van de naam en het verzendadres.

Ben je na het volgen van de proefles enthousiast geworden? 

Je kunt elke dag starten met de cursus Webshop starten dus zet vandaag nog de eerste stap!

8 redenen om bij het NTI te studeren

  1. Erkende opleidingen, gewaardeerd in het bedrijfsleven
  2. Deskundige begeleiding door ervaren docenten
  3. Voordelig lesgeld
  4. Flexibel studeren
  5. Studeren met veel persoonlijk contact
  6. Modern studeren via onze online leeromgeving
  7. Persoonlijke studiebegeleiding van een mentor
  8. Studeren op kosten van de werkgever en/of de fiscus
1 / 13