Cursus Webshop starten

Proefles: cursus Webshop starten

Leuk dat je een proefles hebt aangevraagd! Met deze proefles krijg je een indruk van de opleiding Webshop starten. Je krijgt inzicht in de lesstof. Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Heel veel succes en plezier met de proefles!


Tijdens de cursus Webshop starten leer en werk je onder andere uit de reader Webshop starten. In deze proefles neem je een kijkje in de theorie van hoofdstuk: Webshopblueprint.

Reader Webshop starten

Lay-out van de webshop

Ontwerp- en lay-outrichtlijnen voor een webshop
Bij het ontwerp en de lay-out van je webshop moet je in elk geval letten op het volgende:

  1. duidelijkheid;
  2. mooi groot beeld;
  3. houd je aan universele regels;
  4. goede zoekfunctie;
  5. rust;
  6. social media;
  7. nieuwsbrief;
  8. vertrouwen;
  9. kijk om je heen.

Duidelijkheid
Zorg voor duidelijkheid. Alles moet in één oogopslag helder zijn. Wat verkoop je hier? Wie ben jij? Waar kan een klant met zijn vragen terecht? En hoe krijgt een klant zijn bestelling zo snel mogelijk in huis?

Mooi groot beeld
Zelf vind ik groot beeld prettig voor sfeerfoto’s en productfoto’s. Omdat je klant niets kan voelen en aanraken, moet het beeld van het product zoveel mogelijk prijsgeven.

Houd je aan universele regels
Ga geen nieuwe oplossingen bedenken voor zaken die al bestaan. Een logo bovenaan linkt bijvoorbeeld altijd naar de homepagina. Dat is nu eenmaal zo. Home heet Home en niet Thuis of Start. Noem verder de contactpagina gewoon Contact en laat een eventueel kruimelpad staan. Een kruimelpad is een rij met linkjes van waar je vandaan komt; je gebruikt het vaak en ongemerkt.

Goede zoekfunctie
Zoeken is een must. Een zoekveld moet dus goed in beeld staan.

Rust
Geef elke pagina rust en focus met het ontwerp op wat écht belangrijk is op de pagina. Op een productpagina moet bijvoorbeeld ook het product centraal staan. Het liefst valt dat het meest op.

Social media
Zorg dat de bezoeker op elke pagina kan doorklikken naar jouw socialmediakanalen.

Nieuwsbrief
Op elke pagina moet een geïnteresseerde zich kunnen aanmelden voor jouw nieuwsbrief.

Vertrouwen
Laat zien waarop je trots bent en waarbij bezoekers zich vertrouwd voelen. Laat bijvoorbeeld logo’s zien van magazines waarin je hebt gestaan. En toon logo’s van betaalmiddelen die gebruikt kunnen worden op jouw website.

Kijk om je heen
Kijk vooral naar jouw webshoprockstars. Waarom vind jij hun webshop zo aantrekkelijk? Kijk ook naar webshops die je ronduit lelijk vindt en stel vast wat je liever niet wilt.

Bloggen

Bloggen is een artikel schrijven en dat online plaatsen. Om te bloggen moet je (willen) schrijven. Het liefst in foutloos Nederlands. Bloggen moet je wel liggen. Als je het met tegenzin doet, wordt het niet veel. Maar dat is met alles zo. Het goede nieuws is dat bloggen iets is wat je kunt leren en wat naarmate je het langer doet makkelijker wordt.

Er zijn twee typen blogs:

1. primair blog;
2. secundair blog.

Primair blog
Denk hierbij aan de beautyblogs die de laatste jaren zijn opgekomen, zoals Beautylab van Serena Verbon. Zij blogt bijvoorbeeld over make-up en lichaamsverzorging door middel van product reviews.

Ze gebruikt vaak YouTube om door haarzelf ingesproken video’s (vlogs) op haar blog te posten. Met de andere social media genereert ze traffic en door de content heen zit on- of opgemerkt reclame. Hierbij is het blog de hoofdzaak, de spil waar alles om draait.

Secundair blog
Dit blog wordt bijgehouden om een merk, webshop, bedrijf of dienst te ondersteunen, dus een stem en gezicht te geven. Het is bedoeld om content op te bouwen en eigen of gerelateerde producten of diensten beter uit te lichten. Vanzelfsprekend sluit dit type blog aan bij jouw webshop.

Waarover kun je bloggen?
Laten we als voorbeeld een webshop nemen waar je unieke stempels en stationary kunt kopen.

1. Lijst met onderwerpen maken

Allereerst kun je een lijst met tien onderwerpen of woorden maken die bij het merk passen, bijvoorbeeld verjaardag, feest, zelf maken, hobby, grafisch ontwerp, interieur, illustratie of feestdagen. Via platforms als Bloglovin’, YouTube en Pinterest zoek je naar blogs, webshops, beeld, mensen, artikelen en producten die passen bij die onderwerpen. Zo vind je vanzelf de onderwerpen waarover je een blog kunt schrijven.


2. Product in de spotlight

Twee tot drie keer een eigen product uitlichten is helemaal niet verkeerd. Bezoekers kijken namelijk makkelijk over de ‘oudere’ producten heen. Voor het uitlichten van een product hoef je niets te doen. Je gebruikt alleen de foto en tekst die je al hebt. Als webwinkelier ken je je eigen producten, toepassingen en beschrijvingen door en door, maar verwacht dat niet van je klanten.

3. Foto’s van klanten delen

Ook kun je foto’s delen die je van klanten krijgt. Bij Applepiepieces.com kreeg ik vaak van klanten foto’s van onze sieraden. Ik vroeg altijd of ik deze foto’s mocht delen op Facebook, Instagram en op een speciaal daarvoor aangemaakt Pinterest-bord. Maar waarom die foto’s niet delen op je blog als je daarmee aan de slag wilt? Het lijkt misschien een hele taak, maar probeer dit op gezette tijden drie maanden vol te houden. Dan wordt het een tweede natuur. Een secundair blog is een belangrijk marketingmiddel. Onmisbaar zelfs als je contentmarketing gaat inzetten (Marketing).

Koppel een blog aan je webshop
Laatst werd mij gevraagd: ‘Waarom zou ik deze content niet gewoon alleen op mijn Facebookpagina delen?’ Dat doe je niet omdat je graag wilt dat geïnteresseerden in jouw webshop terechtkomen. Dat is de reden waarom ik Blogger heb ingewisseld voor een geïntegreerd blog binnen de webshopomgeving. 

Niet overtuigd nog? Nog vijf heel goede redenen om een blog aan je webshop te koppelen:

  1. Stem en gezicht. Je webshop krijgt met een blog een stem en een gezicht. Met de inhoud van je blog kun je je onderscheiden van de concurrentie, je expertise tonen en klanten aan je merk binden. Denk hierbij wel heel goed na over wat je wilt uitstralen en welke tone of voice hierbij past (Branding).
  2. Meer ruimte. In je webshop is er vaak weinig ruimte voor content. Door een blog aan je webshop te koppelen creëer je meer ruimte om content te delen met je bezoekers.
  3. Google loves it. Google is dol op content. De artikelen op je blog zorgen ervoor dat je vindbaarder wordt op meer relevante keywords.
  4. Linken en delen. Op je blog kun je linkwaardige content kwijt. Denk bijvoorbeeld aan handleidingen, achtergrondartikelen, tips en blogs met mooie foto’s ter inspiratie. Deze blogposts kun je eenvoudig delen via social media om zo meer bezoekers naar je webshop te leiden.
  5. Ga in gesprek. Op je blog kun je een gesprek aangaan met je bezoekers. Niet alleen kun jij op je blog meer vertellen over je webshop en over jezelf, ook kunnen bezoekers er reageren op jouw artikelen. Zo kun je hun ook actief vragen naar hun mening. Bijvoorbeeld over wat zij van je nieuwe producten vinden of welk product ze nog missen in je webshop.

Tip: het is geen must om de reacties onder je blog ‘aan’ te zetten als dat een optie is. Er zijn met social media al zoveel kanalen waar klanten contact met je kunnen opnemen en kunnen reageren. Wil je tijd besparen, zet de reacties dan uit. Ben je flink gefocust op Google (en wil je hoog in de zoekresultaten terechtkomen)? Dan is het verstandig om reacties onder je blogposts wel toe te laten. Maar nodig mensen dan ook uit om te reageren.


Conversie must haves

Als webwinkelier houd je veel verschillende ballen in de lucht. Bij onlinemarketing moet je rekening houden met twee heel essentiële ballen:

  1. SEO en conversie. Ten eerste wil je worden gevonden in de zoekmachines en ben je bezig met de SEO (zoekmachineoptimalisatie) van je webwinkel. Ten tweede wil je de bezoekers van je webwinkel zo ver krijgen dat zij bij jou bestellen en ben je bezig met conversieoptimalisatie.
  2. Help, geen achtergelaten winkelwagentjes! Conversieoptimalisatie van een webwinkel gaat verder dan alleen de productpagina’s. Het komt heel vaak voor dat producten in het winkelwagentje belanden maar dat de bestelling toch niet wordt afgerond. Aangezien de bezoeker wel de moeite heeft genomen om jouw webwinkel en assortiment te bekijken, is het heel jammer wanneer de bestelling niet wordt afgerond. Waarom de bezoeker de bestelling niet afmaakt, kan veel verschillende redenen hebben.

Hieronder volgen tien tips om hierop als webwinkelier zelf invloed uit te oefenen.

Straal betrouwbaarheid uit
Een van de manieren om vertrouwen te creëren is ervoor zorgen dat de branding van jouw onderneming overal klopt. Laat het logo en de huisstijl overal consistent terugkomen in de webwinkel en in alle online- en offlinecommunicatie (denk ook aan al je socialmediakanalen). Houd je doelgroep goed voor ogen en bied hun de sfeer die zij nodig hebben. Zorg dat ook de tekst consistent en telkens in dezelfde tone of voice geschreven is.

Heel goed voor de betrouwbaarheid is om het bestelproces snel en betrouwbaar te laten verlopen, zonder haperingen en met een gedegen betaalprovider. Vermijd daarbij ellenlange invulformulieren om een bestelling te kunnen plaatsen. Maak de check-out zo kort en eenvoudig mogelijk. Natuurlijk is het handig om de verjaardag van je klant te weten, zodat je daar later wat mee kunt doen. Maar als dit de conversie tegenwerkt, zul je je moeten afvragen waar je meer aan hebt.

Laat jezelf zien
Vertel wat over jezelf en/of de medewerkers. Geef een inkijkje in hoe en waarom de webwinkel ooit is ontstaan en wat de kernwaarden zijn. Maak er een goed verhaal van met mooi beeldmateriaal. Laat zoveel mogelijk de mens achter de onderneming zien. Dit geeft eveneens vertrouwen en zorgt eerder voor een aankoop.

Toon duidelijk de contactmogelijkheden
Hoewel online bestellen tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld is, wil de consument wel graag weten dat hij handelt met een betrouwbare partij die on- en offline bereikbaar is. Vermeld in je webwinkel duidelijk je telefoonnummer en adresgegevens. Mocht de klant zelf een bestelling kunnen komen ophalen, geef dat dan aan. Hoewel het niet veel zal voorkomen, geeft dit de klant het gevoel dat deze handelt met een bedrijf dat niet wordt gerund vanuit een donker zoldertje.

Gebruik ‘call to actions’ door de hele webwinkel heen
Zorg bijvoorbeeld bij algemene pagina’s voor een hoofdkop, tussenkopjes en beeldmateriaal en sluit eventueel af met een aantal relevante producten, een bestelknop en/of een andere actie met het oog op een andere in lijn liggende pagina of ander in lijn liggend product. Zo leid je de bezoeker door de webwinkel heen en haakt deze minder snel af.

Vermijd hoge of onverwachte verzendkosten
Verzendkosten zijn een enorme conversiekiller. De meeste grote webwinkels rekenen geen kosten voor het verzenden van bestellingen. Onlineshoppers zijn hieraan gewend geraakt. Schaf de verzendkosten af of vermeld duidelijk een vanafprijs en verwerk deze eventueel in de prijs van de producten. Zo weet de klant precies waar hij aan toe is en zijn er achteraf geen onverwachte verrassingen.

Bij veel webshops bijvoorbeeld betaalt de klant bij een aankoop vanaf circa € 75,- binnen Nederland geen verzendkosten. Dat wordt dan duidelijk op de homepagina vermeld, samen met nog een paar pluspunten. Dit geeft de klant duidelijkheid.

Registratie niet verplicht stellen
Wat voor webwinkelsoftware je ook gebruikt (bijvoorbeeld Mijnwebwinkel of Shopify), het is tegenwoordig bijna altijd mogelijk om als niet geregistreerde gebruiker een bestelling te plaatsen. Maak gebruik van deze functie en staar je niet blind op klantregistraties. Bestellen via internet moet snel en zonder gedoe kunnen. Daarbij speelt bestellen zonder account een belangrijke rol.

Probeer de webwinkel snel te laten laden
Elke seconde dat jouw website erover doet om op het beeld te verschijnen zal een gemiddelde exit rate van 7% opleveren. Probeer je webwinkel daarom zo licht mogelijk te houden. Zorg ervoor dat, zeker in het bestelproces, geen onnodige zaken op de pagina staan die de klant afleiden en de laadtijd van de pagina verhogen.

Wees glashelder over de levertijd
De rol van webwinkels verandert. In het verleden werd een webwinkel beschouwd als iets totaal anders dan een reguliere winkel en waren levertijden van een week of langer ‘normaal’. Tegenwoordig vervullen webwinkels en ‘stenen’ winkels dezelfde behoefte en wil de klant de bestelling zo snel mogelijk in huis hebben. Het is dan ook heel belangrijk om al op de homepagina duidelijk te maken wanneer de klant zijn bestelling kan verwachten.

Bied voldoende betaalmethoden
Zorg dat de betaalmethoden die je in jouw webwinkel aanbiedt aansluiten op de door jouw doelgroep meest gebruikte methoden. Wanneer je je richt op Nederlandse consumenten, zul je met iDeal het overgrote deel van de shoppers tevredenstellen. Richt je je shop meer op het buitenland, dan zul je creditcards en PayPal moeten gaan accepteren om de meeste klanten te kunnen laten afrekenen. Laat de betaalmethoden ook zien in de footer.

Zorg voor overtuigende positieve reviews
Voordat wordt besteld bij een onbekende webwinkel, zal de klant vaak op zoek gaan naar klantervaringen van anderen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Trustpilot, Feedback Company of KiyOh. Stimuleer klanten om een review van jouw webwinkel te plaatsen door ze bijvoorbeeld een kleine korting aan te bieden bij hun volgende aankoop.

Maar pas op: ga niet jezelf de hemel in prijzen door zelf tientallen extreem positieve reviews te schrijven. De klant ziet hier doorheen. Hij zal meer waarde hechten aan een gefundeerde driesterrenreview dan aan een perfecte vijfsterrenreview. Reageer op negatieve reviews en laat zien dat je écht je best doet om de klant tevreden te stellen.

Bonustip: Kruip altijd in de huid van je klant

  • Hoe wil jij zelf worden aangesproken in een webwinkel?
  • Kijk eens rond in jouw webwinkel. Kun je direct vinden wat je zoekt?
  • Hoeveel ben jij bereid te lezen?
  • Wees eerlijk: in hoeverre begrijp jij direct waar de webwinkel over gaat?

Al deze zaken zijn onderdeel van je conversiestrategie. De gemiddelde mkb-webwinkel scoort minder dan 1% conversie (een op de honderd doelen realiseren). Met andere woorden: 99% van de bezoekers komt in de webwinkel, doet er niets en gaat weer (met lege handen) weg. (Met de diensten van Sell your stuff online streven we overigens altijd naar een conversie van 2% of hoger.)

Een heel vaak gevoerde strategie is zorgen dat je webwinkel (op een vriendelijke manier) uitnodigt om bezoekers actie te laten ondernemen. Bijvoorbeeld een speciaal recept downloaden (in ruil voor hun e-mailadres voor de mailinglist), een seizoensartikel (introductie) voor een aantrekkelijke prijs of een extraatje bij een bestelling. Dit zijn laagdrempelige onlineacties die de bezoekers van jouw webwinkel eenvoudiger over de streep trekken om over te gaan tot een (eerste) aankoop.


FlexibelStuderen® doe je bij NTI

Boekenwurmen, nachtbrakers, ochtendmensen, carrièretijgers; iedereen is anders en iedereen studeert anders. Met FlexibelStuderen® van NTI studeer jij op een manier die echt bij jou past. Start met jouw opleiding wanneer je wilt. Bepaal zelf waar en wanneer je studeert in een online leeromgeving en met echte studieboeken. Zo kun jij een opleiding goed combineren met een drukke baan, hobby’s en gezinsleven. FlexibelStuderen® doe je bij NTI.

Ben je na het volgen van de proefles enthousiast geworden?

Je kunt elke dag starten met cursus Webshop Starten, dus zet vandaag nog de eerste stap!

Daarom FlexibelStuderen®

  1. Erkende opleidingen, bekende naam
  2. Studeren met veel persoonlijk contact
  3. Voordelig studeren, transparant over kosten
  4. Studeren op jouw moment en jouw manier
  5. Overal studeren met onze online leeromgeving
  6. Persoonlijke begeleiding door mentoren en ervaren docenten
  7. Werkgevers zijn snel overtuigd

Neem gerust contact met ons op, als je nog vragen hebt.

Succes met het kiezen van je opleiding!

1 / 1