Online Marketing

Proefles: Online Marketing

Leuk dat je een proefles hebt aangevraagd! Met deze proefles krijg je een indruk van de beroepsopleiding Online Marketing. Je krijgt inzicht in de lesstof. Je kan ook vragen maken en deze zelf nakijken. Mocht je andere vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Heel veel succes en plezier met de proefles.


Hieronder begint de proefles Online Marketing. Deze proefles gaat o.a. over massamarketing, direct marketing, CRM en Big Data.

De Manager Mobile bij TMG licht de lancering van deze applicatie toe: "De app is voor ons een eerste stap op het gebied van wearables. Het gaat daarbij om een eerste versie die we gaan uitbreiden met alerts, koppelingen met de smartphone leergebieden massamarketing en direct marketing is de beheersbaarheid van de doelgroep en bijbehorende marktanalyses. Naast het verschil in middelen zijn er dus meer verschillen. Bij direct marketing zijn de effecten op individueel niveau veel beter meetbaar dan bij een massa-aanpak en mogelijkheden tot personalisatie."
Andere voorbeelden van wearables zijn Google Glass en Moed-Monitoring Smartphone Bracelets.


Van massamarketing naar direct marketing, CRM en Big Data

Omdat traditionele marketing op massamarketing lijkt en moderne marketing veel eigenschappen van direct marketing heeft, gaan we in op de verschillen en overeenkomsten. Een groot verschil tussen de leergebieden massamarketing en direct marketing is de beheersbaarheid van de doelgroep en bijbehorende marktanalyses. Naast het verschil in middelen zijn er dus meer verschillen. Bij direct marketing zijn de effecten op individueel niveau veel beter meetbaar dan bij een massa-aanpak.

Direct marketeers weten welke prospect of klant een bepaald aanbod heeft ontvangen. Ook weten zij wie heeft gereageerd op de uiting en ook via welk kanaal dat is geweest. Deze trend in het massaal opslaan van klantgegevens betekende een wildgroei aan digitale beheersystemen. Dit klantrelatiebeheer wordt Customer Relations Management (CRM) genoemd.

De Customer relations software geeft de direct marketeer meer inzicht in het gedrag, het profiel en de demografische eigenschappen van het contact. Big Data is de benaming van een massa aan data waar de marketeer bruikbare gegevens uit moet halen. Massa-marketeers kennen dit individuele klantgedrag niet of nauwelijks. Aangezien we met zijn allen in Nederland actief zijn in de social media worden ook die gedragsgegevens steeds vaker opgeslagen. Social CRM beschrijft het gedrag en de contactmomenten via en op de social media netwerken. Het volgen van het pad dat de klant betreedt richting bijvoorbeeld een aankoop wordt klantreis of customer journey genoemd.


Deze traditionele marketeers zijn gebonden aan kostbaar en tijdrovend marktonderzoek waarmee gedragskenmerken voor een bepaald segment worden uitgerold.

Op basis van de verworven klantgegevens is het voor de direct marketeer mogelijk de boodschap relevant(er) te maken. De boodschap is optimaal indien deze voor ieder individu aanpasbaar is. Dit laatstgenoemde voordeel is iets wat bij online marketing steeds vaker een noodzaak is gebleken.

In de online marketingmix lenen middelen zoals e-mailmarketing en mobile marketing zich bij uitstek voor een persoonlijke benadering. Een nadeel van direct marketing zijn de kosten. De diepere analyse van klantgegevens is veelomvattend. Ook zijn de kosten per klantcontact. Direct marketing heeft gezorgd voor de massale intreding van kostbare customer relationship software. Organisaties die bedreven zijn in de toepassing van direct marketing, hebben weinig moeite gehad hun businessmodel op het internet toe te passen.


Organisaties die direct marketing als missie toepassen

Postorderbedrijf Wehkamp.nl was in 1995 een van de eerste die het internet als verkoopkanaal. Hun missie en businessmodel zijn gericht op de landelijke directe verkoop aan klanten en lijken feilloos te werken op het internet. Direct marketing heeft de overgang naar het directe internetkanaal makkelijk gemaakt. Haalde Wehkamp.nl in 1997 - omgerekend - 450.000 euro op met hun e-businessactiviteiten, in 2003 was de omzet via het internetkanaal al meer dan 100 miljoen euro.

In het boekjaar 2008-2009 bedroeg de omzet van de gehele RFS Holland Holding - waar Wehkamp.nl deel van uitmaakte- 393 miljoen euro. De website had 81 miljoen bezoekers per jaar. In 2011 steeg de omzet van Wehkamp.nl door naar zo'n 550 miljoen euro. Het bedrijf kent ruim 600 medewerkers en behoort in Europa tot de top 50 van meest succesvolle webwinkels. Ook Bol.com (in 2012 overgenomen door Ahold) behoort tot die groep. In 2012 steeg de omzet van Wehkamp.nl met 12% naar 569 miljoen euro.De website werd door ruim 100 miljoen bezoekers bezocht. De helft van de omzet wordt dan direct via de mobiel gerealiseerd. In 2013 spreekt Wehkamp.nl dan ook uit voor een mobile first online strategie te gaan. In 2013 gaf Wehkamp aan dat een kwart van de omzet via mobiele bestellingen wordt gerealiseerd. Wehkamp.nl gaf in 2014 aan dat een derde van de online aankopen wordt gedaan via mobiele apparatuur zoals smartphones en tablets. In 2014 heeft Wehkamp.nl ongeveer de helft van haar bestellingen via het zogenoemde m-tail opgevangen. Het responsive ontwerp van Wehkamp.nl is daarom gericht op mobiele apparaten zoals tablets. Consumenten willen steeds vaker direct contact hebben met de aanbieder. De opkomst van e-commerce en het gemak van online kanalen zet tussenpersonen en tussenkanalen onder druk.

Omdat consumenten steeds vaker direct via webshop kopen heeft de fysieke retail het zwaar. De winkelleegstand wordt in de toekomst een nog groter probleem in Nederland.

Online succes en online besteding in Nederland

In 2008 hebben wij in Nederland voor 4,85 miljard euro besteed aan online aankopen. In 2008 zijn er 1 miljoen nieuwe online kopers bijgekomen en lijkt e-commerce ook in Nederland niet meer te stoppen. In 2009 is voor ruim 5 miljard euro besteed aan online aankopen en betekende dit een groei van 20% ten opzichte van 2008. In 2011 is de online verkoop in Nederland sterk doorgestegen naar 9 miljard. In 2012 zijn op deze rond de 10 miljard uitgekomen. Het bedrag per bestelling lijkt af te nemen, het aantal productgroepen dat online wordt aangekocht neemt toe. Kleding en witgoed worden steeds meer online gekocht. Muziek, telecom, tickets, games, verzekeringen en reizen vormen in Nederland nog de kern van de elektronische handel, de e-commerce. De online verkoop gaat vooral ten koste van de fystieke retail. Bron:Thuiswinkel.org. Wehkamp.nl en Bol.com zijn online successen van ervaren direct marketeers. Opvallend is de beweging die online naar fysieke retail maakt. Zo heeft Wehkamp.nl in Amsterdam een fysieke brandstore en kun je producten van Bol.com bij jouw lokale Albert Heijn ophalen. Ook Coolblue heeft in 2013 en 2014 haar fysieke winkels uitgebreid. Verkopen via de mobiel liggen in de lijn van de enorme stijging in verkoop van smartphones en tabiets in Nederland. Anno 2012 waren er al meer dan 3 miljoen tabletcomputers in Nederland aanwezig en heeft 70% van de mobiele gebruikers een smartphone. ln 2014 zijn er rond de 5,5 miljoen tablets aanwezig in ons land. De m-commerce bestedingen leken in 2012 nog achter te lopen, in 2014 hebben ze een inhaalslag gemaakt. Het rapport Forrester Research Mobile Commerce Forecast voorspelt dat wij in Nederland in 2017 voor ongeveer 1 miljard euro via de mobiel zullen gaan aankopen.

In het eerste kwartaal van 2014 hebben Nederlanders - van 15 jaar en ouder - voor 3,63 miljard euro (inclusief btw) besteed aan online aankopen. Het online aandeel van de gemeten consumentenbestedingen ligt hiermee op 22%. Er wordt dus voor meer dan 20% van de totale aankopen in Nederland via het web aangekocht. Het project Shopping2020 gaat uit van ruim 30% in het jaar 2020. Voor diensten ligt dit aandeel op 66%.Voor producten is dit aandeel 11% (bron:Thuiswinkel Markt Monitor). Sectoren die in Nederland nog achterblijven met online verkoop, zijn speelgoed, gezondheidsproducten en levensmiddelen.


Ook de mobiel wordt een sterk online kanaal voor verkoop. Docent en auteur Cor Molenaar schrijft dan ook in zijn boek Red de winkel! dat mobiele marketing de fysieke retail zou kunnen redden bij een juiste toepassing van bijvoorbeeld SoLoMo.

Richting 2020 zal de verkoop via mobiele apparaten alleen maar toenemen. Waar Nederland eerst leek te twijfelen, zorgt m-commerce - mobiele commerce - voor een groot deel van de (web)shop omzet. De tablet is hierbij het meest belangrijke mobiele apparaat. In de toekomst kunnen de wearable een grote rol gaan spelen bij de aankopen. Zowel online als fysiek.

 


Online verkoop, vergelijking en autoriteit

Online verkoopsuccessen zijn er ook op een ander vlak. Online platformen die de dialoog met de consument vooropstellen winnen aan autonteit en hebben steeds meer invloed op de online verkoop. Social media netwerken zoals Facebook, Linkedln, Google Plus en Twitter zijn daar voorbeelden van.

Door onderstaande vragen te maken, kun je kijken of je de theorie goed hebt begrepen. Later in deze proefles worden de antwoorden gegeven.

Vragen

1. Wat is Big Data?

2. Welke sectoren in Nederland blijven nog achter met online verkoop?

3. Wat is een groot verschil tussen de leergebieden massamarketing en direct marketing?


Hoe studeer je bij het NTI?

Dankzij het nieuwe studeren bepaal je zelf waar en wanneer je studeert. Het nieuwe studeren is de ideale combinatie tussen online en klassikaal onderwijs. Onderstaande video laat je het nieuwe studeren zien.



Antwoorden

1. Big Data is de grote hoeveelheid informatie uit verschillende databases, die zowel interne bedrijfsinformatie als externe open data bevatten.

2. Speelgoed, gezondheidsproducten en levensmiddelen

3. Een groot verschil tussen de leergebieden massamarketing en direct marketing is de beheersbaarheid van de doelgroep en bijbehorende marktanalyses. Bij direct marketing zijn de effecten op individueel niveau veel beter meetbaar dan bij een massa-aanpak.


Ben je na het volgen van de proefles enthousiast geworden?

Je kunt elke dag starten met de beroepsopleiding Online Marketing, dus zet vandaag nog de eerste stap!

8 redenen om bij het NTI te studeren

  1. Erkende opleidingen, gewaardeerd in het bedrijfsleven
  2. Prettige en deskundige begeleiding door ervaren docenten
  3. Voordelig lesgeld
  4. Flexibel studeren
  5. Studeren met veel persoonlijk contact
  6. Modern studeren via onze digitale leeromgeving
  7. Persoonlijke studiebegeleiding van een mentor
  8. Studeren op kosten van de werkgever en/of de fiscus
1 / 1