MBO Luchtvaartdienstverlener

Proefles: MBO Luchtvaartdienstverlener

Leuk dat je een proefles hebt aangevraagd! Tijdens deze proefles krijg je een indruk van MBO Luchtvaartdienstverlener. Ook krijg je een aantal vragen over de stof. Verderop in de proefles kun je je vragen nakijken. Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Succes en veel plezier met je proefles!


Tijdens MBO Luchtvaartdienstverlener leer en werk je onder andere uit het boek ‘Werken op airside’.
In deze proefles neem je vast een kijkje in de theorie uit het boek. Over deze theorie beantwoord je 6 vragen, die je verderop in deze proefles na kunt kijken.

Werken op airside

Volg MBO Luchtvaartdienstverlener

3.1. INLEIDING
De terminal is het belangrijkste gebouw op de luchthaven. Het is een gigantische ruimte; de terminal op Schiphol bijvoorbeeld heeft een oppervlakte van 600.000 m2.

Terminal Airside
Een terminal op een luchthaven is volledig ingericht voor de passagiers. Je vindt er luxe wachtruimtes, de lounges, op airside. Passagiers met een C Class ticket kunnen daar terecht. Op Schiphol kennen wij vier lounges: I, 2, 3 en 4; alles onder één dak. Door dit 'One terminal concept' kunnen luchtvaartmaatschappijen korte overstaptijden realiseren, wat de luchthaven Schiphol tot een aantrekkelijke transferluchthaven maakt.

In de terminal zijn er grote aantallen winkels, cafés, restaurants en fastfood. De passagier wordt aan landside kant, ingecheckt door een self-service check-in automaat (met of zonder assistentie) of bij een full-service check-in.

Eenmaal door de controle voor een niet-Schengen vlucht, het grensfilter, is de passagier op de airside. Wat komt er allemaal bij kijken voordat de passagier in het vliegtuig zit en vertrekt? Kortom, het verhaal gaat snel verder met de Airside, het gaat dit in dit hoofdstuk om de vertrekkende passagier en hoe je als personeel hier mee om gaat.

Proefles MBO Luchtvaartdienstverlener

3.2. GRENSFILTER NIET-SCHENGENL ANDEN

Op Schiphol is er een grens tussen Nederland en andere landen. Het grensfilter wordt bewaakt door de KMar, Koninklijke Marechaussee. Onder grensbewaking verstaan we het volgende.

a. Paspoortcontrole
Dit kan zijn aan de balie (tevens met een check op uitstaande boetes en veroordelingen). Een voorbeeld: Zo kan het gebeuren dat een keurig gezin een uitstaande boete van één van de kinderen moet voldoen. Er was thuis niets verteld over het te hard rijden met een scooter. Bij de gate, zoals British Airways, worden ook paspoorten (niet-Schengen) gecontroleerd. De passagier is zelf verantwoordelijk voor zijn reisdocumenten. De maatschappij of afhandelaar controleert of de juiste reisdocumenten aanwezig zijn. Er staan zeer hoge boetes op het aanleveren van passagiers met ongeldige of valse reisdocumenten.

b. Asiel, verwijdering en falsificaties
Asiel houdt in de registratie en eerste opvang van asielzoekers. Met verwijdering bedoelt men het uitzetten van ongewenste personen. Falsificaties betreft de controle op echtheid van waardepapieren zoals documenten, paspoorten en geld.

Drie maanden verblijf
Voor een vakantie in Nederland heeft de buitenlandse passagier drie maanden de tijd.

Het security filter
Proefles MBO Luchtvaartdienstverlener

3.3. PERSONEEL

Het luchtvaartpersoneel gaat door een security check-point. Daar ga je eerst door de sluis door middel van de irisscan. Vervolgens ga je door de controle waar al je spullen door de X-ray gaan. Alles moet hier doorheen, zoals: tas met: sleutels, passen, horloge etc. Vaak: ook riem af en schoenen uit Blijft het alarm afgaan dan krijg je een body check.

3.4. OVERIGE VOORZIENINGEN OP AIRSIDE

Op airside zijn vele voorzieningen voor de passagier onder andere:

  • taxfree shops 
  • cafés 
  • restaurants 
  • banken 
  • brievenbus en pinautomaat 
  • Holland casino 
  • transferbalies 
  • gebedsruimte 
  • lounges 
  • hotels 
  • museum

3.5. DE BOARDINGPASS OP AIRSIDE

In het volgende stuk kun je de boardingpass (instapkaart) bekijken Check de gegevens op dit document altijd goed. Als een passagier wordt ingecheckt voor een vlucht wordt de instapkaart geprint en zijn bagage gewogen en gelabeld Op airside moet de passagier een geldige instapkaart bij zich hebben. Op de boardingpass worden de belangrijkste gegevens van een vlucht geprint Naam van: de maatschappij, passagier, bestemming, evenals vluchtnummer, klasse, datum en stoelnummer. Bestemming in de Engelse taal.

Bij de gate uitgang wordt de instapkaart gecontroleerd. Bij het oude model instapkaart houdt de passagier het rechterstrookje over, waarop de belangrijkste gegevens nog eens in het kort vermeld zijn Met dit strookje (boardingpass slip) komt de passagier aan boord. Bij het nieuwe model wordt de complete instapkaart na het scannen teruggegeven aan de passagier. Tegenwoordig scan je een instapkaart. De computer telt af op je beeldscherm, (bij de balie van de gate), hier zie je het aantal passagiers die nog moeten instappen steeds minder worden.

3.6. FASEN VOOR GRONDAFHANDELING

Voordat dit verhaal 'bij de gate arriveert' even iets vooraf over de grondafhandeling. Elke vlucht wordt in verschillende fasen afgehandeld. Stel jezelf een grote klok voor, die geen uren aangeeft, maar verschillende fasen van de vlucht. De ene fase gaat automatisch over in een andere fase. Als het nodig is, kunnen de fasen van de 'automatische klok' worden aangepast. De ene fase kan worden verkort, de andere fase verlengd. Zo kan bijvoorbeeld een vlucht eerder worden gesloten voor check-in als blijkt dat alle stoelen zijn 'uitgedeeld'.

Volg MBO Luchtvaartdienstverlener

3.7. OP NAAR DE GATE ALS LUCHTVAARTDIENSTVERLENER

Je hebt pauze gehad en bent op weg naar de B-pier om een vlucht van de SAS af te handelen. Als luchtvaartdienstverlener moet je op tijd bij de gate zijn. Je moet de computer opstarten. inloggen en de eventuele materialen checken. Bijvoorbeeld kijken of de printer, wat betreft papier, goed is bijgevuld. Op je computerbeeldscherm bekijk je de STAFF PAGES. Hier staan alle vluchten in die aankomen of vertrekken. Vanaf elke positie oproepbaar. Voorbeeld uit het STAFF PAGES:

Volg MBO Luchtvaartdienstverlener

ledereen kan overal op Schiphol in de STAFF PAGES kijken naar vluchtnummer, type toestel, registratie toestel, afhandelaar en of er een gate change is.

STAFFPAGES

Luchtvaartmaatschappijen, afhandelaars. luchtverkeersleiding, Douane, schoonmaakbedrijven en andere bedrijven hebben allemaal een eigen koppeling (interface). Tal van interne systemen op Schiphol hebben directe koppelingen zoals voor de toewijzing van bagagebanden en vliegtuigparkeerplaatsen en de administratie van bijvoorbeeld havengelden. Ondertussen verzamelen de passagiers zich bij de gate.


3.7.1. DE OMROEP BIJ DE GATE

Als een passagier laat is maar er nog wel tijd is om in te stappen kan je een omroep doen. Een omroep bij de gate gebeurt in minimaal twee talen. In welke talen de omroep wordt gedaan ligt aan de bestemming en aan het beleid van een maatschappij. Er is ook een omroep voor vertrek. Deze kan handmatig, door zelf de microfoon ter hand te nemen of automatisch via het A viaVox systeem. (Gate Cl i ent)

Volg MBO Luchtvaartdienstverlener

Volg MBO Luchtvaartdienstverlener

Aviavox

Automatische omroep via Aviavox. De gates op Schiphol hebben een automatisch omroepsysteem. je 'roept' in je computer de Gate Cl i ent op. Op het computer beeldscherm vink je de gewenste tekst in de juist talen aan. Ook kan een employee andere gewenste mededelingen aanvinken; bijvoorbeeld houdt uw paspoort gereed, de instapprocedure, bijvoorbeeld Row boarding. Verder voer je het vluchtnummer en de bestemming in.

Volg MBO Luchtvaartdienstverlener

ICAO-spelalfabet

Onderstaand luchtvaartspellingsalfabet is door !
CAO ontwikkeld en wordt wereldwijd in de luchtvaart gebruikt, door zowel luchtverkeersleiders, vliegers en luchtvaartdienstverleners (niet voor passagiers).

Volg MBO Luchtvaartdienstverlener

3.7.2. INSTAPPROCEDURES

De juiste instapprocedure wordt vastgesteld door de afhandel aar. Het instapproces moet rustig en efficiënt verlopen. Een instapprocedure is een werkwijze waarbij het doel is om zo snel en zo goed mogelijk alle passagiers van een vlucht op een klantvriendelijke wijze op tijd aan boord te krijgen van de juiste vlucht. Het blijft altijd opletten.


De instapprocedure hangt van een aantal factoren af:

  • beschikbaarheid personeel en kosten hiervan;
  • de gate lay-out, bijvoorbeeld wel/niet een ABC, Automated Boarding Control bij de ingang van de gate;
  • tijd, als er een korte omdraai is en slechts weinig tijd beschikbaar voor het instappen kan dat de keuze beïnvloeden;
  • busgate. Gaat de afhandeling via een bufferafhandeling. Passagiers gaan met de bus of lopend naar het vliegtuig (In hoofdstuk 2 zijn de instapprocedures uitgebreid beschreven). 

Verder staat samenwerking en het juist verdelen van de taken centraal bijvoorbeeld stoelwijziging, te laat, niet naast elkaar, vlucht overboekt. De collega's in de cabine worden door de grondsteward(ess) geïnformeerd over: 

  • passagiers in een rolstoel; 
  • passagiers op een stretcher;
  • gezinnen met kleine kinderen;
  • oudere passagiers die slecht ter been zijn;
  • passagiers met vliegangst;
  • bijzondere passagiers.

Vragen over de theorie uit Werken op airside

Ben je benieuwd of je de theorie goed hebt begrepen? Beantwoord dan de onderstaande vragen.
De antwoorden komen later in de proefles terug.

Proefles MBO Luchtvaartdienstverlener

Lees wat er op de instapkaart staat en beantwoord daarna de volgende vragen:

a. Noteer de datum en tijd van vertrek.
b. Noteer de tijd van het instappen (boarden).
c. Waarom zit er een verschil van tijd tussen de vertrek- en de boarding tijd?
d. Van welke gate vertrekt deze vlucht?
e. De gate verwijzing is opgebouwd uit een letter en een getal.
    1. De letter staat voor:
    2. Het getal staatvoor:

f. Welk stoelnummer is gereserveerd?
g. Het stoelnummer bestaat uit een getal en een letter:
    1. Het getal staatvoor:
    2. De letter staat voor:

Proefles MBO Luchtvaartdienstverlener

Beantwoord bij deze instapkaart de volgende vragen:

a. Wat is het vluchtnummer?
b. Welk stoelnummer heeft de passagier?
c. In welke klasse vliegt de passagier?
d. Geef de vertrektijd (Dep. Time).
e. Wat is de instaptijd (boarding) van deze passagier

Proefles MBO Luchtvaartdienstverlener

a. Wat is het vluchtnummer?
b. Welk stoelnummer heeft de passagier?
c. In welke klasse vliegt de passagier?
d. Geef de vertrektijd (Dep. Time).
e. Wat is de instaptijd (boarding) van deze passagier

Volg MBO Luchtvaartdienstverlener

a. Wat is het vluchtnummer?
b. Welk stoelnummer heeft de passagier?
c. In welke klasse vliegt de passagier?
d. Geef de vertrektijd.
e. In welke andere taal dan Engels kan een boarding pass zijn?

Volg MBO Luchtvaartdienstverlener

a. Wat is het vluchtnummer?
b. Welk stoelnummer heeft de passagier?
c. In welke klasse vliegt de passagier?
d. Wat is de instaptijd van de vlucht?
e. Noteer de vertrektijd.
f. Wat is de datum?

Volg MBO Luchtvaartdienstverlener

Bekijk de Boardingpass-slips en beantwoord de vragen.

a. Wat is het vluchtnummer?
b. Welk stoelnummer heeft de passagier?
c. In welke klasse vliegt de passagier?
d. Wat is de instaptijd van de vlucht?
e. Noteer de vertrektijd.
f. Wat is de datum?


Hoe studeer je bij NTI?

Dankzij het nieuwe studeren bepaal je zelf waar en wanneer je studeert. Het nieuwe studeren is de ideale combinatie tussen online en klassikaal onderwijs. De onderstaande video laat je het nieuwe studeren zien.

 


Bekijk hier de antwoorden

Onderstaand kun je jouw antwoorden controleren.

OPDRACHT 3.01
a. 23 feb. 2011 om 17.00 uur
b. 16.30 uur
c. Passagiers moeten de gelegenheid hebben om in te stappen.
d. D 44
e.
1. De Pier, de D pier (Delta)
2. gatenummer 44 (D-44)
f. 06C
g. 
1. Rij 6
2. Stoel C.

OPDRACHT 3.02
a. Vlucht KL499
b. Stoelnummer: 04A
c. Class: M (Economy Class)
d. 17.00 uur
e. 16.30 uur

OPDRACHT 3.03
a. KL1134
b. 12E
c. M class
d. 19.35 uur vertrek
e. 18.55 uur boarding

OPDRACHT 3.04
a. TP665
b. Stoel 3E
c. C Class Business Class
d. 12.35 uur, (het boarden is hier 12.05 uur)
e. Deze is in de Portugese taal.

OPDRACHT 3.05
a. Dutchbird 422 (airline bestaat niet meer)
b. 8F
c. Y Economy class
d. 09.45 uur
e. 10.15 uur
f. 15 april

OPDRACHT 3.06
a. LT751 (Is nu Air Berlin, AB)
b. 9F
c. Y class
d. 11.20 uur
e. 12.10 uur
f. 09 augustus


Ben je na het volgen van de proefles enthousiast geworden over MBO Luchtvaartdienstverlener?

Je kunt elke dag starten met MBO Luchtvaartdienstverlener, dus zet vandaag nog de eerste stap!

8 redenen om bij NTI te studeren

  1. NTI biedt erkende en gewaardeerde opleidingen
  2. Je krijgt deskundige begeleiding door ervaren docenten
  3. Je studeert voor een voordelige prijs
  4. Je studeert flexibel: waar en wanneer je wilt
  5. Je studeert met veel persoonlijk contact
  6. Je studeert modern via onze digitale leeromgeving
  7. Je krijgt studiebegeleiding van een mentor
  8. Je kunt studeren op kosten van de werkgever en/of de fiscus

Neem gerust contact met ons op, als je nog vragen hebt. Succes met het kiezen van je opleiding!

1 / 1